Volley Meerkerk ’95 introduceert 'Superclub Volley Vijfheerenlanden'

Geschreven op 4 februari 2023 door Marloes Ouderkerk

Volley Meerkerk '95 is een samenwerking aangegaan met de Nevobo, gemeente Vijfheerenlanden en de volleybalverenigingen Servia en WHV. De vijf partijen hebben elkaar gevonden in de gedeelde ambities en zien een unieke kans om met deze samenwerking sport en bewegen, en de volleybalsport in het bijzonder, een impuls te geven. De samenwerking krijgt de naam “Superclub Volley Vijfheerenlanden”. Lees hieronder meer over dit initiatief.

Uitdagingen
Het bestuur van Volley Meerkerk '95 heeft geconstateerd dat de vereniging sinds een aantal jaar kampt met een aantal lastige uitdagingen, waaronder de daling van het aantal jeugdleden en het vinden van goede trainers. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is het bestuur het gesprek aangegaan met de Nevobo en de gemeente Vijfheerenlanden.

Sportbeleid gemeente Vijfheerenlanden
De gemeente Vijfheerenlanden heeft begin dit jaar een nieuw sportbeleid vastgesteld. Uit data blijkt dat binnen de gemeente Vijfheerenlanden de sportdeelname van jeugd en jongeren en met name de jeugd tussen 0 en 12 jaar achterblijft. Een belangrijk doel van het nieuwe sportbeleid is dan ook het stimuleren van sportdeelname door jeugd en jongeren. Daarnaast erkent de gemeente de toegevoegde waarde van sportverenigingen voor de samenleving. Op deze twee punten heeft de gemeente een gedeelde ambitie.

Beleid van de Nevobo
De Nevobo voert sinds een paar jaar beleid uit om betaalde krachten (professionals) aan het werk te zetten bij volleybalverenigingen (de zogenoemde Superclubs). Er wordt steeds meer verwacht van sportverenigingen. Om te voldoen aan al deze verwachtingen is veel tijd, kennis en kwaliteit benodigd. Dit vraagt steeds vaker te veel van de vrijwilligers. Een professional kan een belangrijke bijdrage leveren om aan deze vraag te voldoen.

Het inzetten van een professional vindt plaats onder de naam Superclub. Een Superclub is een club, die naast het maken van een professionaliseringslag binnen de eigen vereniging, ook een bijdrage levert aan de collectieve volleybalgemeenschap door samenwerkingen aan te gaan met verenigingen in de regio. Door hun bijdrage in de regio krijgen Superclubs financieringsmogelijkheden vanuit de Nevobo voor het aanstellen van een professional.

Samenwerking met volleybalverenigingen Servia en WHV
Uit de gesprekken met de Nevobo en de gemeente kwam naar voren dat beide partijen zeer geïnteresseerd waren om een samenwerking met ons aan te gaan. Dit werd kansrijker als daar nog twee andere volleybalverenigingen uit de regio bij betrokken zouden worden. In overleg met beide partijen zijn Servia (Vianen) en WHV (Asperen) benaderd en deze clubs waren ook geïnteresseerd.

Officiële samenwerking
De vijf partijen hebben elkaar gevonden in de gedeelde ambities en zien een unieke kans om met deze samenwerking sport en bewegen, en de volleybalsport in het bijzonder, een impuls te geven. Na veel werk achter de schermen is nu het moment daar dat de samenwerking tussen de vijf partijen officieel gesloten wordt.

Maandag 6 februari hebben de vijf partijen hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst gezet. De samenwerking gaat in eerste instantie voor twee jaar lopen. De intentie is om deze na twee jaar voort te zetten als blijkt dat deze succesvol is. De samenwerking krijgt de naam 'Superclub Volley Vijfheerenlanden'.

Doelstellingen samenwerking
De vijf partijen hebben drie doelstellingen met de samenwerking:

1. Ledenwerving en -behoud: door middel van het aanbieden van volleyballessen tijdens het bewegingsonderwijs op basisscholen en het organiseren van een scholenvolleybaltoernooi het aantal leden in de leeftijdscategorie 4-12 jaar vergroten;

2. Ontwikkeling van trainers: door middel van ‘train de trainer’ de vaardigheden van de trainers binnen de verenigingen ontwikkelen en waar nodig de professional zelfstandig inzetten op een trainersgroep. Dit met als doel de kwaliteit van de trainingen te verhogen en de vrijwillige trainers te ondersteunen waardoor zij met meer plezier training geven;

3. Ontwikkeling van het beachvolleybal aanbod: het verder op de kaart zetten van de beach mogelijkheden bij de drie verenigingen (sport verbreden voor leden, niet-leden, leden andere verenigingen uit de regio) en het organiseren van trainingen, toernooien en competitie (voor jeugd/senioren, lokaal/regionaal).

Financiële bijdragen partijen
Alle vijf de partijen brengen financiën in waardoor een professional aangesteld kan worden (voor maximaal 24 uur per week, 8 uur per vereniging) die invulling gaat geven aan de drie doelstellingen. De financiële bijdrage van onze vereniging kan betaald worden vanuit de huidige inkomsten.

Werving van de professional
Voor het realiseren van de samenwerking zijn wij op zoek naar een professional. Lees de vacature voor Superclub Professional. Mocht je zelf interesse hebben om te solliciteren, dan horen we dat natuurlijk ook graag!

Voor vragen over de samenwerking kun je contact opnemen met voorzitter Yvonne Dalstra of bestuurslid Els Hoeijenbos-Versteeg.

Wedstrijden mede mogelijk gemaakt door:
Zonder sponsoren geen vereniging

Grote dank aan onze sponsoren

Draag jij ook een steentje bij?

Sponsorkliks

Via Sponsorkliks koop je gewoon online, maar voor elke aankoop gaat er een klein bedrag naar onze vereniging!